گلچین مطالب اینترنتی

منتظر نظرهای سازنده شما در مورد مطالب وبلاگم.

گلچین مطالب اینترنتی

منتظر نظرهای سازنده شما در مورد مطالب وبلاگم.

فایل تبادلی ویندوز (Page File )

فایل تبادلی ویندوز (Page File )

حافظه مجازی چیست؟
حافظه مجازی یکی ازبخش‌های متداول در اکثر سیستم‌های عامل کامپیوترهای شخصی است. سیستم فوق با توجه به مزایای عمده، بسرعت متداول و با استقبال کاربران کامپیوتر مواجه شده‌است.اکثر کامپیوترها در حال حاضر از حافظه‌های محدود با ظرفیت ۶۴، ۱۲۸ و یا ۲۵۶ مگابایت استفاده می‌نمایند. حافظه موجود در اکثر کامپیوترها بمنظور اجرای چندین برنامه بصورت هم‌زمان توسط کاربر، پاسخگو نبوده و با کمبود حافظه مواجه خواهیم شد.
مثلاً در صورتیکه کاربری بطور همزمان، سیستم عامل، یک واژه پرداز، مرورگر وب و یک برنامه برای ارسال نامه الکترونیکی را فعال نماید، ۳۲ و یا ۶۴ مگابایت حافظه، ظرفیت قابل قبولی نبوده و کاربران قادر به استفاده از خدمات ارائه شده توسط هر یک از نرم افزارهای فوق نخواهند بود. یکی از راهکارهای غلبه بر مشکل فوق افزایش و ارتقای حافظه موجود است. با ارتقای حافظه و افزایش آن ممکن است مشکل فوق در محدوده‌ای دیگر مجدداً بروز نماید. یکی دیگر از راهکارهای موجود در این زمینه، استفاده از حافظه مجازی است.
در تکنولوژی حافظه مجازی از حافظه‌های جانبی ارزان قیمت نظیر هارد دیسک استفاده می‌گردد. در چنین حالتی اطلاعات موجود در حافظه اصلی که کمتر مورد استفاده قرار گرفته‌اند، از حافظه خارج و در محلی خاص بر روی هارد دیسک ذخیره می‌گردند. بدین ترتیب بخشی از حافظه اصلی آزاد و زمینه استقرار یک برنامه جدید در حافظه فراهم خواهد شد. عملیات ارسال اطلاعات از حافظه اصلی بر روی هارد دیسک بصورت خودکار انجام می‌گیرد.

مسئله سرعت
سرعت خواندن و نوشتن اطلاعات بر روی هارد دیسک بمراتب کندتر از حافظه اصلی کامپیوتر است. در صورتیکه سیستم مورد نظر دارای عملیاتی حجیم در رابطه با حافظه مجازی باشد، کارآئی سیستم بشدت تحت تأثیر قرار خواهد گرفت. در چنین مواردی لازم است که نسبت به افزایش حافظه موجود در سیستم، اقدام گردد. در مواردی که سیستم عامل مجبور به جابجائی اطلاعات موجود بین حافظه اصلی و حافظه مجازی باشد (هارد دیسک)، باتوجه به تفاوت محسوس سرعت بین آنها، مدت زمان زیادی صرف عملیات جایگزینی می‌گردد. در چنین حالتی سرعت سیستم بشدت افت کرده و عملاً در برخی حالات غیرقابل استفاده می‌گردد.محل نگهداری اطلاعات بر روی هارد دیسک را یک
Page File می‌گویند. در فایل فوق، صفحات مربوط به حافظه اصلی ذخیره و سیستم عامل در زمان مورد نظر اطلاعات فوق را مجدداً به حافظه اصلی منتقل خواهد کرد. در ماشین هائی که از سیستم عامل ویندوز استفاده می‌نمایند، فایل فوق دارای انشعاب swp است.

پیکربندی حافظه مجازی
ویندوز ۹۸ دارای یک برنامه هوشمند برای مدیریت حافظه مجازی است. در زمان نصب ویندوز، پیکربندی و تنظیمات پیش فرض برای مدیریت حافظه مجازی انجام خواهد شد. تنظیمات انجام شده در اغلب موارد پاسخگو بوده و نیازی به تغییر آنها وجود نخواهد داشت. در برخی موارد لازم است که پیکربندی مدیریت حافظه مجازی بصورت دستی انجام گیرد. برای انجام این کار در ویندوز ۹۸، گزینه
System را از طریق Control panel انتخاب و در ادامه گزینه Performance را فعال نمائید. در بخش Advanced setting، گزینه Virtual memory را انتخاب نمائید.با نمایش پنجره مربوط به Virtual Memory، گزینه «Let me specify my own virtual memory setting» را انتخاب تا زمینه مشخص نمودن مکان و طرفیت حداقل و حداکثر فایل مربوط به حافظه مجازی فراهم گردد..در فیلد Hard disk
محل ذخیره نمودن فایل و درفیلد‌های دیگر حداقل و حداکثر ظرفیت فایل را بر حسب مگابایت مشخص نمائید. برای مشخص نمودن حداکثر فضای مورد نیاز حافظه مجازی می‌توان هر اندازه‌ای را مشخص نمود. تعریف اندازه ائی به میزان دو برابر حافظه اصلی کامپیوتر برای حداکثر میزان حافظه مجازی توصیه می‌گردد.
میزان حافظه موجود هارد دیسک که برای حافظه مجازی در نظر گرفته خواهد شد بسیار حائر اهمیت است. در صورتیکه فضای فوق بسیار ناچیز انتخاب گردد، همواره با پیام خطائی مطابق «
Out of Memory»، مواجه خواهیم شد. پیشنهاد می‌گردد نسبت حافظه مجازی به حافظه اصلی دو به یک باشد. یعنی در صورتیکه حافظه اصلی موجود ۱۶ مگابایت باشد، حداکثر حافظه مجازی را ۳۲ مگابایت در نظر گرفت.

یکی از روش هائی که بمنظور بهبود کارائی حافظه مجاری پیشنهاد شده‌است، (مخصوصاً در مواردیکه حجم بالائی از حافظه مجازی مورد نیاز باشد) در نظر گرفتن ظرفیت یکسان برای حداقل و حداکثر انداره حافظه مجازی است. در چنین حالتی در زمان راه اندازی کامپیوتر، سیستم عامل تمام فضای مورد نیاز را اختصاص و در ادامه نیازی با افزایش آن هم‌زمان با اجرای سایر برنامه‌ها نخواهد بود. در چنین حالتی کارآئی سیستم بهبود پیدا خواهد کرد.
یکی دیگر از فاکتورهای مهم در کارآئی حافظه مجازی، محل فایل مربوط به حافظه مجازی است. در صورتیکه سیستم کامپیوتری دارای چندین هارد دیسک فیزیکی باشد، (منظور چندین درایو منظقی نیست) می‌توان حجم عملیات مربوط به حافظه مجازی را بین هر یک از درایوهای فیزیکی موجود توزیع کرد. روش فوق در مواردیکه از حافظه مجازی در مقیاس بالائی استفاده می‌گردد، کارآئی مطلوبی را به‌دنبال خواهد داشت.

حافظه مجازی در ویندوز ایکس پی
کاربرانی که دارای 512 مگابایت حافظه و یا بیشتر هستند، می توانند خودشان را از فایل تبادلی ویندوز خلاص کنند.
به این ترتیب خواهند دید که
Windows XP
چقدر بهتر و روان تر کار خواهد کرد و ضمنا فضای قابل توجهی از ظرفیت هارددیسک هم آزاد خواهد شد. البته اگر به هر دلیلی با از بین بردن فایل تبادلی موافق نیستید، دست کم می توانید حجم و اندازه زیاد آن را فرضا به 50 مگابایت برسانید.
برای این کار بر روی
My Computer کلیک راست کرده و گزینه Properties را انتخاب کنید و به قسمت Advanced و سپس در قسمت Performance گزینه Setting را انتخاب کنید و در پنجره Performance Options به قسمت Advanced بروید و در بخش Virtual Memory بر روی Change کلیک کنید تا پنجره Virtual Memory باز شود.
در اینجاست که باید در مورد داشتن یا نداشتن فایل تبادلی تصمیم بگیرید. اگر نمی خواهید سر به تن فایل تبادلی ویندوز باشد، می بایست گزینه
No Paging File را در بخش Paging File Size For Selected Drive علامت بزنید و دکمه Set را برگزینید).
اما انتخاب
No Page File معمولا درست نیست.

اندازه مناسب برای Page File
در ویندوز
XP بسته به نوع حافظه (RAM) سیستمتان ویندوز بصورت پیشفرض اندازه ای را برای Page File قرار می دهد. برای مثال: برای کامپیوتری با حافظه 1 گیگابایت (اندازه Initial Size : 1536 و Maximum Size: 3072 ).
اما اگر می خواهید اندازه کمتری را برای
Page File قرار دهید. می توانید انداره آنرا حداقل به 50 مگابایت تقلیل دهید، باید گزینه Custom Size را علامت زده و مقادیر 10 و 50 را در دو حوزه Initial Size و Maximum Size وارد کنید و سپس گزینه Set و OK را برای اعمال این تغییر و تحول جدید، فشار دهید.(توجه داشته باشید که فایل تبادلی ویندوز ایکس پی روی همان پارتیشنی که ویندوز را نصب کرده اید تشکیل می شود و در واقع اگر دارای چندین پارتیشن باشید، خودتان متوجه خواهید شد که به غیر از پارتیشن ویندوز ایکس پی ، سایر پارتیشن ها فاقد فایل تبادلی هستند). توجه داشته باشید که در انتها جهت انجام اصلاحات در ویندوز بر روی OK و پس از این عمل کامپیوترتان را مجددا (Restart) کنید.
همانطور که عرض شد، این کار موجب کارایی بهتر سیستم شما خواهد شد، البته به شرط داشتن حداقل 512 مگابایت حافظه!

چطور حافظه مجازی کار می کند ؟

حافظه مجازی یا Virtual Memory یک روش نرم افزاری است که جزوی از سیستم عامل‌ است و کمک بزرگی در افزایش قابلیت‌های حافظه و مدیریت آن با هزینه‌ای کم می‌کند.

امروزه کامپیوتر‌ها دارای 256مگابایت تا 1یا2گیگابایت
RAM هستند . 256مگابایت برای سیستم عامل‌ها و برنامه‌هایی که اینروزها روی آن‌ها اجرا می‌شود کمترین میزان RAM است. ولی به هر حال تنها برای اجرا کردن سیستم عامل ویندوز و دو یا سه برنامه دیگر کافی است. با همین میزان RAM اگر چیزی به نام VirtualMemory وجود نداشت، هربار که این برنامه‌ها با هم اجرا می‌شدند RAM به راحتی پر می‌شد و دیگر حتی ماوس را هم نمی‌توانستید روی صفحه تکان دهید!

با استفاده از
VirtualMemory کامپیوتر اطلاعاتی که روی RAM برای مدتی بدون استفاده مانده است را به هارد دیسک انتقال می‌دهد و با این کار فضای نسبتاً زیادی را برای سیستم خالی می‌کند.

این جابجایی به طور خودکار و توسط سیستم عامل انجام می‌شود و اگر از میزان اطلاعاتی که توسط RAM شما ذخیره می‌شود اطلاع داشته باشید، فکر می‌کنید که همان 256مگابایت RAM برای شما نامحدود است.
این برای شما از نظر اقتصادی هم به صرفه است چرا که هارد دیسک بسیار ارزان تر از
RAM است.

سرعت ضبط کردن و خواندن هارد دیسک بسیار کمتر از
RAM است و اساساً برای دسترسی به اطلاعات در مقیاس کوچک طراحی نشده است. به همین دلیل اگر سیستم شما بیش از حد به VirtualMemory اتکا کند، کاهش سرعت زیادی را مشاهده خواهید کرد. کلید این مشکل در فراهم کردن میزان RAM کافی است. با این حال تنها زمانی که کاهش سرعت را احساس خواهید کرد در باز و بستن برنامه‌هاست. به همین دلیل در صورت داشتن RAM کافی، VirtualMemory پاسخی مناسب برای نیاز‌های کامپیوتر شماست.
در غیر این‌صورت کامپیوتر باید اطلاعات را بین
RAM و هارد دیسک مرتباً جابجا کند. این کار Thrashing نام دارد و سرعت کامپیوترتان را به شدت کاهش می‌دهد.

قسمتی از هارد دیسک که اطلاعات
RAM را ذخیره می‌کند PageFile نام دارد و سیستم عامل اطلاعات را از این فایل به RAM می‌فرستد و از آن می‌گیرد. در سیستم عامل ویندوز این فایل‌ها پسوند«.SWP» دارند.
در اینجا به چگونگی تنظیم
VirtualMemory به صورتی دستی می‌پردازیم.
سیستم عامل ویندوز دارای یک سری تنظیمات برای مدیریت
VirtualMemory است. برای ورود به صفحه تنظیمات آن به Control Panel بروید و به System وارد شوید. در System به پرونده Advanced وارد شوید. اولین دکمه Settings را بزنید. وارد پرونده Advanced شوید. در قسمت Virtual Memory روی Change کلیک کنید. در حالت عادی پیش فرض سیستم مناسب است. اگر تنظیمات را روی System Managed Size قرار دهید سیستم عامل به طور خودکار مقدار مینیمم و ماکسیمم VirtualMemory را مشخص می‌کند. برای تنظیم دستی Custom Size را انتخاب کنید. همچنین می‌توانید درایو(Drive) مورد نظر خود را انتخاب کنید.
مینیمم مقدار برای
Drive C 2مگابایت است. مقدار ماکسیمم محدودیتی ندارد ولی یک تنظیم معمول دو برابر مقدار RAM است. یعنی اگر 1گیگابایت RAM دارید مقدار ماکسیمم را روی 2 گیگابایت قرار دهید. اگر مقدار کمی را قرار دهید با پیغام خطاهای Out Of Memory روبرو می‌شوید. اگر این مقادیر را به طور دستی تنظیم می‌کنید و هر بار متوجه می‌شوید که باید مقدار ماکسیمم را افزایش دهید، آنگاه باید RAM را افزایش دهید.

یکی از ترفندهایی که می‌توانید استفاده کنید این است که میزان مینیمم و ماکسیمم را یکسان قرار دهید. این کار سیستم عامل را مجبور می‌کند مقدار
PageFile را از همان ابتدا ثابت نگاه دارد. این کار از تغییر اندازه این فایل هنگام باز کردن برنامه‌ها جلوگیری می‌کند و سرعت سیستم را افزایش می‌دهد. این کار مخصوصاً در اجرای برنامه‌های گرافیکی تأثیر دارد.
روش دیگر، پخش کردن این فایل در درایو‌های مختلف است. این کار اصولاً هنگامی مناسب است که هارد دیسکی با ظرفیت بسیار بالا دارید.


In storage, a pagefile is a reserved portion of a hard disk that is used as an extension of random access memory (RAM) for data in RAM that hasn't been used recently. A pagefile can be read from the hard disk as one contiguous chunk of data and thus faster than re-reading data from many different original locations. Windows NT administrators or users can reset the system-provided default size value of the pagefile to meet their particular needs.

In other operating systems, the pagefile is called a swap file or a swap partition.

افزایش سرعت سیستم با اختصاص قسمتی از هارددیسک به عنوان رم

در صورتی که رم دستگاه شما پایین است ، شما میتوانید با استفاده از این ترفند مقداری از هارد دیسک را به عنوان رم کامپیوتر خود معرفی کنید. این عمل باعث افزایش سرعت سیستم شما و جلوگیری از هنگ شدن آن می شود.

بدین منظور:

1- بر روی My Computer کلیک راست کنید.

2- از منوی باز شده بر روی Properties را کلیک کنید.

3- وارد پنجره Properties System بشوید که از زبانه های گوناگون تشکیل شده است.

4- سپس در این قسمت وارد زبانه Advanced بشوید.

5- در قسمت Performance بر روی گزینه Settings را کلیک کنید.

6- سپس وارد قسمت Options Performance بشوید.

7- در این قسمت نیز زبانه Advanced را انتخاب کنید.

8- در قسمت Virtual memory گزینه Change را انتخاب کنید.

9- در این قسمت مقدار رمی را که بطور پیش فرض انتخاب شده را مشاهده می کنید . معمولا در رم های 256 این مفدار بین 768-384 متغیر است . که 384 حداقل و 768 حداکثر می باشد.

10- درایوی را که می خواهید در آن مقدار فضایی را اختصاص به رم دهید انتخاب کنید.

11- سپس گزینه Custom size را فعال کنید.

12- اندازه های خود را در این قسمت وارد کنید.

13- در پایان کلید Set را فشار دهید و تمامی پنجره های باز شده را Ok کنید.

14- در صورت امکان کامپیوتر خود را Restart کنید .

tarfandcity

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد