گلچین مطالب اینترنتی

منتظر نظرهای سازنده شما در مورد مطالب وبلاگم.

گلچین مطالب اینترنتی

منتظر نظرهای سازنده شما در مورد مطالب وبلاگم.

اسراری در مورد چربی، اضافھ وزن و چاقی

اسراری در مورد چربی، اضافھ وزن و چاقی

چربی کلمهای است که اکثر ما نمیخواھیم حتی اسمش را بشنویم، به خصوص وقتی صحبت از بدن خودمان به میان میآید

.

چربی ما را یاد ھیکلی چاق، لباسھای تنگ و زندگی نا متوازن میاندازد

. با وجود این که چربی نقش بسیار مھمی در بعضی از عملیات روزانه بدن دارد و ھم جنبه ھای مثبت و ھم منفی دارد.

-1

سلولھای چربی میتوانند شش برابر خود بزرگ شوند

وقتی بیش از مقداری که میسوزانید کالری مصرف میکنید، سلولھای چربی شش برابر اندازهی خود بزرگ میشوند و شروع به زیاد شدن میکنند از

40 بیلیون گرفته و در بزرگسالان به 100 بیلیون نیز میرسد. ھمه، سلولھای چربی را در خود دارند. این سلولھا قبل از تولد شروع به شکل گیری میکنند. تقریباً در 16 سالگی، سلولھای چربی بدن بالغ میشوند و بعد از این زمان،شیوهی زندگی و ژنھا در کاھش یا افزایش وزن تأثیر میگذارند.

سلولھای چربی برای زنده ماندن ضروری ھستند و به سیستم انرژی ذخیرهی بدن کمک میکنند

. چربی که فوراً به منظور سوخت استفاده نشود، برای استفاده ھای آتی ذخیره میشود. به ھمین دلیل، وقتی ھر روز غذاھای پر کالری میخورید، سلولھای چربیتان بزرگتر و بیشتر میشوند و باعث افزایش وزنتان میشود.

-2

سلولھای چربی، استروژن اضافی در خود پنھان میکنند

حتی مقدار کمی اضافه وزن روی تعادل ھورمونھایتان تأثیر میگذارد و به بیماریھای مختلفی منجر میشود

. استروژن که ھورمونی مخصوص خانمھاست در خود، چربی ذخیره میکند و به میزان بسیار کم این ھورمون در آقایان ھم دیده شده است. اما زمانی که وزن اضافه میکنید، میزان استروژن در بدن بالا رفته و منجر به سایر بیماریھا میشود.

اگر چه وجود ھورمون استروژن در مردھا نیز ضروری است چون تمایلات جنسی را کنترل کرده، عملکرد مغز را بالا میبرد و از قلب محافظت میکند

عبارت دیگر باید بگویم که افزایش میزان استروژن در مردھا ھیچ عوارض جانبی خوبی ندارد

. زمانی که میزان این ھورمون در بدن بالا میرود، میزان تستوسترون کاھش مییابد و بسیاری از مردھا در این شرایط احساس خستگی کرده، عملکرد جنسی شان پایین میآید و در بعضی موارد باعث بزرگتر شدن پروستات نیز میشود. به.

-3

اگر وزن زیادی کم کنید، سلولھای چربی در بدنتان کوچک و جمع میشوند، اما از بین نمیروند

داشتن

100 بیلیون سلول چربی به خاطر وزن زیاد ترسناک به نظر میرسد. خبر خوبی که میتوانم بدھم این است که شما حتی بعد از این که سلولھای چربی در بدنتان بزرگتر و بیشتر شدهاند ھنوز میتوانید وزن کم کنید.

در واقع، وقتی وزن کم میکنید، سلولھای چربیتان منقب

ض و کوچک میشوند. اگرچه تعداد کلیشان کم کم کاھش مییابد، این سلولھا از نظر متابولیسمی فعالیت کمتری پیدا میکنند و در بدن باقی میمانند و منتظر میمانند تا شما دوباره به سمت غذایی پر کالری بروید تا دوباره متورم شوند. به این معنی است که بھتر است ھمیشه در وزنی نرمال باقی بمانید تا این که به طور مداوم کاھش یا افزایش وزن داشته باشید.

-4

بافتھای عصبی سلولھایی را جذب میکنند کھ قابلیت تورم داشتھ باشند

به غیر از احساس بدی که خودتان وقتی اضافه وزن دارید حس میکنید، از نظر درونی نیز دچار مشکلات زیادی خواھید شد

.

بافتھای چربی سلولھای سیستم دفاعی بدن را که قابلیت تور

م دارند را جذب میکند. بنابراین اگر اضافه وزن دارید، بدنتان شروع به واکنش دفاعی میکند ھمانطور که در ھنگام ابتلا به سرماخوردگی یا بیماریھای دیگر این کار را میکند.

دلیل تور

م این سلولھا مقابله با بیماری است. به ھمین دلیل بدن شما به کالریھای اضافهی مصرفیتان به چشم یک تھدید و بیماری نگاه میکند. اما نگران نباشید. نیازی نیست که خوردن غذاھای مورد علاقهتان را به کل کنار بگذارید. تحقیقات نشان میدھد که کم کردن اضافه وزن حتی 10 درصد ھم میتواند به بھبود سلامتیتان و محدود کردن واکنشھای سیستم دفاعی بدنتان کمک کند.

-5

سلولھای چربی در قسمتھای مختلف بدن، متفاوت عمل میکنند

مردھا معمولاً در قسمتھای میانی بدن وزن اضافه میکنند

چاقی شکم توازن کلسترول را بر ھم خواھد زد، چربی خون ، قند خون و فشار خون را نیز بالا خواھد برد

.

چربیھای موجود در قسمت شکم معمولاً فعالیت بیشتری نسبت به چربیھای سایر نقا

ط بدن دارند. اسید چربی بیشتری تولید میکنند که به دیابت، بیماریھای قلبی و سرطانھای به خصوص منجر میشود. چربیھای شکمی ھمچنین عملکرد کبد را نیز به خطر میاندازند.

متأسفانه، ھیچ راه

طبیعی برای کاھش وزن موضعی نیست. بنابراین برای این منظور باید کل بدن را ورزش دھید. معمولاً وزن اضافی در قسمتھای میانی بدن بسیار سریعتر کاھش مییابد.

-6

اگر اصلاً چربی مصرف نکنید، عملکرد بدنتان را مختل خواھید کرد

اگر از مصرف چربی به

طور کلی پرھیز کنید، عملکرد طبیعی بدنتان را برای انتقال ویتامینھا و تنظیم میزان کلسترول بدن مختل خواھید کرد.

ھمان

طور که قبلاً ذکر شد، وجود چربیھا برای حفظ عملکرد طبیعی بدن مثل جذب ویتامینھا و تولید انرژی مورد نیاز و ضروری بدن نمیتواند به راحتی کلسیم جذب کند، تولید ھورمونھا مختل (K و A ، D، E) است. بدون ویتامینھای محلول در چربی میشود و مشکلات خونی نیز ایجاد میشود.

-7

کالریھای چربی باید 30 درصد کل کالریھای مصرفی روزانھ باشند

برخلاف ھمهی مشکلاتی که گفته شد، چربی دشمن سلامتی شما نیست

. مقدار معینی از چربی برای حفظ عملکرد طبیعی بدن مورد نیاز است. چربی به جذب ویتامینھایی به خصوص کمک میکند و بالاتر از ھمه انرژی مورد نیاز روزانه بدن را تأمین میکند.

در ھر برنامهی غذایی خو

ب باید حداکثر 30 درصد نیز چربی وجود داشته باشد. اما به یاد داشته باشید که چربی دو برابر کربوھیدراتھا و پروتئینھا در خود کالری دارد و چربیھا انواع مختلفی دارند که بعضی از آنھا سالمتر ھستند.

چربی اشباع شده که از گوشت قرمز و محصولات لبنی به دست میآید، کلسترول را بالا میبرد و نسبت به چربیھای اشباع نشده که از خشکبار، روغن زیتون و ماھی به دست میآید پرخ

طرتر است.

با چربیھا کنار بیایید

با وجود شھرت بدی که دارد، شما باز میتوانید با چربیھا راب

*

*

*

طهی سالمی برقرار کرده و ھمیشه در وزنی مناسب بمانید. در اینجا به چند نکته اشاره میکنیم:سعی کنید از چربیھای سالم (روغن زیتون، خشکبار و روغن ماھی) استفاده کنید و از استفادهی چربیھای زیان آور دوری کنید.سعی کنید از محصولات حیوانی (گوشت و لبنیات) به تعادل استفاده کنید.ورزش کنید.

پخت سالم غذا با چربیھا و روغنھا

نه تنھا غذاھایی که انتخا

*

*

*

*

*

*

*

ب میکنید، باید از نوعی باشند که میزان چربی آنھا کم است، بلکه باید طوری غذاھا را بپزید که میزان چربی آنھا نیز کم باشد.نخستین گام، مصرف کم روغن در حین پخت مواد غذایی است، برای زمانی که میخواھید گوشت یا ماھی بخورید، بھتر است آنھا را در فر طبخ نمایید.تمام چربیھای آشکار را جدا کنید و پوست مرغ را پیش از مصرف جدا نمایید. (پوست مرغ سرشار از چربی است)سس سالاد کم چرب و ترجیحاًٌ بدون چربی مصرف کنید. بھتر است به جای سس سالاد از آب لیمو استفاده نمایید.از مصرف زیاد نمک بپرھیزید.به جای گوشت قرمز تا حد امکان از گوشت سفید به ویژه گوشت ماھی استفاده کنید.برای تھیه غذاھای خود از عدس، لوبیا، نخود و دیگر حبوبات بھره بگیرید.از نانھای سبوس دار مثل سنگک بیشتر استفاده کنید.
. به ھمین دلیل اگر وزن اضافه کنید، بیشتر آن به سمت شکمتان خواھد رفت
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد