گلچین مطالب اینترنتی

منتظر نظرهای سازنده شما در مورد مطالب وبلاگم.

گلچین مطالب اینترنتی

منتظر نظرهای سازنده شما در مورد مطالب وبلاگم.

کدام مواد غذایی در بروز یبوست موثرند؟

کدام مواد غذایی در بروز یبوست موثرند؟

یبوست از مشکلات شایع دستگاه گوارش است که با مصرف برخی از مواد غذایی به ویژه مواد خوراکی صنعتی و فرآوری شده تشدید می‌شود.

به گزارش ایسنا، به نقل از سایت اینترنتی هلت می آپ، همانطور که برخی از مواد غذایی مانند خوردنی‌های حاوی فیبر زیاد در پیشگیری و درمان یبوست موثر هستند، برخی از خوردنی‌ها نیز این مشکل گوارشی را تشدید می‌کنند. مهم‌ترین مواد غذایی که باید برای پیشگیری از یبوست از مصرف آنها پرهیز کنید عبارتند از:

 

- غذاهای فرآوری شده به صورت منجمد، برگرها و پیتزا همگی به بروز یبوست کمک می‌کنند. مواد غذایی فرآوری شده، ریزمغذی‌های ضروری خود را در روند فرآوری از دست می‌دهند و حاوی فیبر اندکی هستند و آنچه باقی می‌ماند و به عنوان پیتزا یا نودل عرضه می‌شود در تشدید یبوست نقش قابل ملاحظه‌ای خواهد داشت.
 
- شیرینی‌ها و تنقلات نشاسته‌ای نیز حاوی قند و چربی فراوان هستند. این خوراکی‌ها هر چند با چای و قهوه دلچسب به نظر می‌رسند اما در واقع ذخیره فیبر بسیار اندکی دارند و به بروز یبوست کمک می‌کنند. برای ایجاد تعادل در دستگاه گوارشی پس از مصرف این خوراکی‌ها مصرف مواد غذایی حاوی فیبر فراوان مثل میوه و سبزی توصیه می‌شود.
 
- مصرف انواع گوشت بدون سبزیجات مکمل در کنار هر وعده غذایی از عوامل موثر در بروز یبوست است. به این ترتیب توصیه می‌شود که حتما همراه با مواد گوشتی از سالاد و سبزیجات پخته نیز استفاده کنید. غلات سبوس‌دار نیز غنی از فیبر خوراکی هستند.
 
- کافئین نیز در ایجاد و تشدید یبوست نقش موثری دارد. هر چند معمولا نمی‌توان به طور کامل مصرف قهوه، چای یا کولاها را ترک کرد اما وابستگی به مصرف زیاد این نوشابه‌ها موجب خشک شدن آب بدن می‌شود که خشکی بدن نیز از عوامل اصلی بروز یبوست است.
 
- مصرف مواد غذایی پرچرب از جمله چیپس و فست‌فودها نیز عمل هضم غذا را دشوار می‌سازد و هر چه مصرف مواد چرب و شور بیشتر شود، احتمال بروز مشکلات گوارشی نیز تشدید می‌شود. درواقع غذاهای چرب فرآیند هضم را کندتر می‌کند و خطر یبوست را افزایش می‌دهد.
 
- فرآورده‌های لبنی پرچرب نیز فاقد فیبر خوراکی هستند و به همین دلیل در فهرست غذاهای تشدید کننده یبوست قرار می‌گیرند. اگر دچار یبوست شدید از خوردن پنیر و شیر به هنگام صبحانه پرهیز کرده و در عوض از نان جوی دو سر و ماست استفاده کنید.


منبع :http://www.iranianuk.com/page.php5?id=20120919125227027

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد